185 - Muhammed ile bile Mi'râc'a çıkan benem

168 - İy yârânlar iy kardaşlar sorun bana kandayıdum

'Aklun irerse sor bana ben evvelde kandayıdum / Dilerisen diyivirem ezelî vatandayıdum

1 İy yârânlar iy kardaşlar sorun bana kandayıdum
Dinlersenüz eydivirem ezelî vatandayıdum

2 Ezelîden dilümde uş Tanrı birdür Hak'dur Resûl
Bunı böyle bilmeziken bir ‘aceb makâmdayıdum

3 Kalû belâ söylenmedin tertîb düzen eylenmedin
Hak'dan ayru degülidüm ol ulu dîvândayıdum

4 Yire bünyâd urulmadın Âdem dünyâya gelmedin
Öküz balık eylenmedin ben ezelî andayıdum

5 Eyyûb'ıla derde esîr iniledüm çekdüm cezâ
Belkîs'ıla taht üzere mühr-i Süleymân'dayıdum

6 Yûnus'ıla balık beni çekdi deme yutdı bile
Zekeriyyâ'yıla kaçdum Nûh'ıla tûfândayıdum

7 ‘Asâyıla Mûsâ'yıla kaçdum çıkdum Tûr Tagı'na
İbrâhîm'ile Mekke'ye bünyâd bıragandayıdum

8 İsmâ'île çaldum bıçak bıçak ana kâr itmedi
Hak beni âzâd eyledi koçıla kurbândayıdum

9 Yûsuf'ıla ben kuyıda yatdum bile çekdüm cezâ
Ya'kûb'ıla çok agladum bulınca figândayıdum

10 Mi'râc gicesi Ahmed'ün dönderdüm ‘Arş'da na'linin
Üveys'ile urdum tâcı Mansûr'ıla urgandayıdum

11 ‘Alî'yile urdum kılıç Ömer'ile ‘adl eyledüm
On sekiz yıl Kâf Tagında Hamza'yla meydândayıdum

12 Yûnus senün ‘âşık cânun ezelî ‘âşıklarıla
Ol Allah'un dergâhında seyrân u cevlândayıdum
Günümüz Türkçesi
1. Ey dostlar ey kardeşler, sorun bana nerede idim. Dinlerseniz söyleyivereyim, ezelî vatanda idim.
2. Ezelîden dilime şudur: Tanrı birdir, Resul haktır. Bunu böyle bilmezken bir acayip varlık mertebesinde idim. 
3. "Kâlû belâ" söylenmeden, tertip düzen eylenmeden, Hak'tan ayrı değil idim, o ulu mecliste idim. 
4. Yer temel atılmadan Âdem dünyaya gelmeden, [dünya geçimine kaynak olan] öküz ve balık eylenmeden, ben ezelî orada idim.
5. Derde esir Eyyüp ile inledim, ceza çektim. Belkıs ile taht üzerinde Süleymân mühründe idim.
6. Balık beni Yunus ile deme çekip[?] birlikte yuttu. Zekeriyya ile kaçtım, Nuh ile tufanda idim.
7. Asa ve Musa ile kaçtım, Tur Dağı'na çıktım. Mekke'ye temel attığında İbrahim ileydim.
8. İsmail'e bıçak vurdum, bıçak ona işlemedi. Hak beni serbest bıraktı, koç ile kurbanda idim.
9. Ben Yusuf ile kuyuda birlikte yattım, ceza çektim. Yakup ile çok ağladım, [Yusuf'u] buluncaya [kadar] figanda idim.
10. Miraç gecesi Ahmed'in arşta nalınını dönderdim. Üveys ile tacı taktım, Mansur'la urganda [=dar ağacında] idim.
11. Ali ile kılıç vurdum, Ömer ile adalet eyledim, on sekiz yıl Kaf dağında Hamza ile meydanda idim.
12. Yunus, senin âşık canın ezelî âşıklar iledir. O Allah'ın dergâhında seyretmekte ve dolaşmaktaydım.

Yorumlar