185 - Muhammed ile bile Mi'râc'a çıkan benem

169 - İy yârânlar iy kardaşlar sorun bana kandayıdum


1 İy yârânlar iy kardaşlar sorun bana kandayıdum
‘Işk denizine taluban deryâ-yı ‘ummândayıdum

2 Yire bünyâd urulmadın yir-gök melâik tolmadın
Levh ü kalem çalınmadın mülk-i yaradandayıdum

3 Ol kim beni bekleridi her kandasam saklarıdı
‘Işk urganı ucındagı kandîldagı cândayıdum

4 Kaygu eli irmezidi gussa gözi görmezidi
Endîşe şehrinden taşra bir ulu mekândayıdum

5 Bu işlerde olan kişi terk itsün cümle teşvîşi
İçerüden içerü bir key latîf nihândayıdum

6 Benüm gibi bu cihâna yüz bin gelürse az ola
Benüm gelişüm şimdidür üstâdda Kur'ân'dayıdum

7 Dört kitâbı okumadın ayırup seçmek olmadın
Ezberledüm sebakumı bu ‘ışkı hânendeyidüm

8 Pâdişâhdan destûr oldı bizi bunda mülke saldı
İki cihân Uçmak oldı Uçmak'da Rıdvân'dayıdum

9 Yılduzıdum bunca zamân gökde melâik arzûmân
Cebbâr-ı ‘âlem hükm ider ben ol zamân andayıdum

10 Toksan bin Hak kelâmını söyleşicek Habîb'ile
Otuz bini sırr olıcak ben ol sır olandayıdum

11 Ben bu sûretden ilerü adum Yûnus degül iken
Ben olıdum ol ben idüm bu ‘ışkı sunandayıdum
Günümüz Türkçesi
1. Ey dostlar, ey kardeşler, sorun bana nerede idim. Aşk denizine dalmış, okyanusta idim.
2. Yere temel atılmada yer gök meleklerle dolmadan, Levh ve Kalem yazılmadan, yaradanın mülkünde idim.
3. O beni muhafaza ederdi, her nerede isem korurdu. Aşk ipinin ucundaki kandildeki canda (=kandilin yağında) idim.
4. Kaygı eli [bana] erişmez idi, keder gözü [beni] görmezdi. Endişe (=düşünce, kuruntu) şehrinden dışarıda ulu bir yerde idim.
5. Bu işlerde olan kişi bütün gaileleri terk etsin. İçeriden de içeride çok ince bir gizlide idim.
6. Benim gibi bu dünyaya yüz bin kişi gelirse [bile] az olur. Benim gelişim şimdidir, [gelmeden önce] hocada Kur'an'da [= Kuran dersinde] idim.
7. Dört kitabı okumadan ayırıp seçme [melekesi] olmadan, dersimi ezberledim, bu aşkı terennüm etmekte idim.
8. Padişahtan izin çıktı, bizi burada mülke saldı. İki dünya cennet oldu, cennette Rıdvan'da idim.
9. Bunca zaman yıldız idim, gökte melekler müştak [iken], âlemin mutlak kudret sahibi [olan Allah] hükmeder [iken], ben o zamanda idim.
10. Doksan bin Hak sözünü Sevgili [Hz. Muhammet] ile söyleştiğinde, otuz bini sır olduğunda ben o sır olanda idim. 
11. Ben bu surete bürünmeden önce, adım Yunus değilken, ben o idim, o ben idim, bu aşkı sunanda idim.

Yorumlar